Η κατάσταση και οι πολιτικές της ΕΕΕΠ για τα Καζίνα
Στην Ελλάδα λειτουργούν σήμερα 7 Καζίνα (Πάρνηθα, Λουτράκι, Θεσσαλονίκη, Ρόδος, Αλεξανδρούπολη, Ρόδος, Φλώρινα), σε ένα έχει ανακληθεί από την ΕΕΕΠ οριστικά η άδεια (Ρίο) και δύο έχουν ενεργή άδεια, αλλά δεν λειτουργούν (Σύρος, Πόρτο Καρράς). Για το καζίνο του Ρίο, εκκρεμεί απόφαση του ΣτΕ, επί προσφυγής της εταιρίας κατά της απόφασης της ΕΕΕΠ για οριστική ανάκληση της άδειας.
Από μελέτη της ΕΕΕΠ που δημοσιοποιήθηκε το 2023, τεκμηριώνεται πως όλες αυτές οι επιχειρήσεις, αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας. Οι 4 όμως ήταν βαθιά «προβληματικές» (Λουτράκι, Ρίο, Αλεξανδρούπολη, Κέρκυρα). Από τα υπόλοιπα, τα καζίνα Σύρου, Πόρτο Καρράς και Φλώρινας, έχουν πολύ μικρούς ετήσιους τζίρους, της τάξης από 1 εκ. € έως 2 εκ. €. Τα Καζίνα Πάρνηθας και Θεσσαλονίκης είναι από τα πλέον σημαντικά σε τζίρους (της τάξης των 75 εκ. €. και 70 εκ. € αντίστοιχα), ενώ το Καζίνο Ρόδου, με μικρότερο τζίρο (8 εκ. €.) αντιμετωπίζει τα μικρότερα προβλήματα βιωσιμότητας.
Και τα 10 Καζίνα είχαν συνάψει συμβάσεις παραχώρησης αορίστου χρόνου κατά τη δεκαετία του 1990, κάτι που δεν είναι πλέον αποδεκτό σε επίπεδο ΕΕ. Με το νόμο 4512/18 μειώθηκε η επιβάρυνσή τους για «δικαιώματα» του δημοσίου από ποσοστά άνω του 30% σε 20%, με την προϋπόθεση ότι θα μετατραπούν σε ΕΚΑΖ (Επιχειρήσεις Καζίνων) με προσδιορισμένο χρόνο παραχώρησης. Επειδή λόγω της πανδημίας ο μετασχηματισμός δεν υλοποιήθηκε, απαιτείται νομοθετική ρύθμιση, που θα προσδιορίζει νέες προθεσμίες.
Η ΕΕΕΠ έχει επεξεργαστεί προτάσεις νομοθετικών ρυθμίσεων από το 2023, με τις οποίες εκτιμά ότι, εφόσον γίνουν αποδεκτές, θα εξυγιανθεί η αγορά σε διάστημα ενός έτους. Δηλαδή θα διατηρηθούν όσες επιχειρήσεις κάνουν τις αναγκαίες επενδύσεις για να είναι βιώσιμες. Οι προτάσεις, που λαμβάνουν σοβαρά υπόψη το κριτήριο της «βιωσιμότητας», συνοπτικά αφορούν:
Η αγορά των Καζίνων συμβάλλει μόνο κατά 6% στα συνολικά δημοσιονομικά έσοδα από την αγορά των τυχερών παιγνίων, αλλά απασχολεί έναν σημαντικό αριθμό προσωπικού (4.000 άτομα). Η αγορά των τυχερών παιγνίων, είναι εξαιρετικά δυναμική, συμβάλλει στα δημοσιονομικά έσοδα με ποσό άνω του 1 δις € το έτος και λειτουργεί ομαλά και θεσμικά.
Η αγορά των καζίνων που προαναφέρθηκε, αποτελεί ένα πολύ μικρό τμήμα της, αλλά η «προβληματικότητά» της επιδρά αρνητικά για όλη την αγορά και απασχολεί δυσανάλογα τις υπηρεσίες της ΕΕΕΠ. Επιπλέον, με δεδομένο ότι αποτελεί βασικό στρατηγικό στόχο της ΕΕΕΠ, ο περιορισμός των παράνομων δικτύων τυχερών παιχνιδιών και η προβληματικότητα ή ακόμη χειρότερα το κλείσιμο μίας επιχείρησης του νόμιμου δικτύου, συμβάλλει στην ανάπτυξη των παράνομων δικτύων, επομένως επιβάλλεται να αντιμετωπιστούν το ταχύτερο τα ζητήματα εξυγίανσης των καζίνων.
Στην Ελλάδα λειτουργούν σήμερα 7 Καζίνα (Πάρνηθα, Λουτράκι, Θεσσαλονίκη, Ρόδος, Αλεξανδρούπολη, Ρόδος, Φλώρινα), σε ένα έχει ανακληθεί από την ΕΕΕΠ οριστικά η άδεια (Ρίο) και δύο έχουν ενεργή άδεια, αλλά δεν λειτουργούν (Σύρος, Πόρτο Καρράς). Για το καζίνο του Ρίο, εκκρεμεί απόφαση του ΣτΕ, επί προσφυγής της εταιρίας κατά της απόφασης της ΕΕΕΠ για οριστική ανάκληση της άδειας.
Από μελέτη της ΕΕΕΠ που δημοσιοποιήθηκε το 2023, τεκμηριώνεται πως όλες αυτές οι επιχειρήσεις, αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας. Οι 4 όμως ήταν βαθιά «προβληματικές» (Λουτράκι, Ρίο, Αλεξανδρούπολη, Κέρκυρα). Από τα υπόλοιπα, τα καζίνα Σύρου, Πόρτο Καρράς και Φλώρινας, έχουν πολύ μικρούς ετήσιους τζίρους, της τάξης από 1 εκ. € έως 2 εκ. €. Τα Καζίνα Πάρνηθας και Θεσσαλονίκης είναι από τα πλέον σημαντικά σε τζίρους (της τάξης των 75 εκ. €. και 70 εκ. € αντίστοιχα), ενώ το Καζίνο Ρόδου, με μικρότερο τζίρο (8 εκ. €.) αντιμετωπίζει τα μικρότερα προβλήματα βιωσιμότητας.
Και τα 10 Καζίνα είχαν συνάψει συμβάσεις παραχώρησης αορίστου χρόνου κατά τη δεκαετία του 1990, κάτι που δεν είναι πλέον αποδεκτό σε επίπεδο ΕΕ. Με το νόμο 4512/18 μειώθηκε η επιβάρυνσή τους για «δικαιώματα» του δημοσίου από ποσοστά άνω του 30% σε 20%, με την προϋπόθεση ότι θα μετατραπούν σε ΕΚΑΖ (Επιχειρήσεις Καζίνων) με προσδιορισμένο χρόνο παραχώρησης. Επειδή λόγω της πανδημίας ο μετασχηματισμός δεν υλοποιήθηκε, απαιτείται νομοθετική ρύθμιση, που θα προσδιορίζει νέες προθεσμίες.
Η ΕΕΕΠ έχει επεξεργαστεί προτάσεις νομοθετικών ρυθμίσεων από το 2023, με τις οποίες εκτιμά ότι, εφόσον γίνουν αποδεκτές, θα εξυγιανθεί η αγορά σε διάστημα ενός έτους. Δηλαδή θα διατηρηθούν όσες επιχειρήσεις κάνουν τις αναγκαίες επενδύσεις για να είναι βιώσιμες. Οι προτάσεις, που λαμβάνουν σοβαρά υπόψη το κριτήριο της «βιωσιμότητας», συνοπτικά αφορούν:
- Ορισμό τακτής ημερομηνίας για το μετασχηματισμό των Καζίνων που πληρούν τις προϋποθέσεις, σε ΕΚΑΖ. Για όσα δεν τις πληρούν τα δικαιώματα θα επανέλθουν σε ποσοστά άνω του 30% και δύσκολα θα είναι βιώσιμα.
- Θεσμοθέτηση πως κανένα καζίνο δεν μπορεί να έχει καθαρή θέση (Ίδια Κεφάλαια) μικρότερα από το προσδιορισμένο από το νόμο ελάχιστο όριο καταβλημένου κεφαλαίου (500 χιλ. € ή 1 εκ. € ανάλογα με τον τύπο του καζίνου), με διακύβευμα την ανάκληση της άδειας, αν δεν καλυφθεί το κενό σε εύλογο χρόνο. Για να μην επαναληφθεί το φαινόμενο που υπήρξε με τα προβληματικά καζίνα.
- Ευελιξία στο χρόνο λειτουργίας για τα μικρά καζίνα (απλού τύπου) με κριτήριο τη βιωσιμότητα.
- Σύγχρονες νέες συμβάσεις παραχώρησης, περιλαμβανομένης της μετεγκατάστασης, με απαλοιφή ανελαστικών ρυθμίσεων, που έπλητταν τη βιωσιμότητα αυτών των επιχειρήσεων, χωρίς να προσφέρουν τίποτε στο δημόσιο και την εθνική οικονομία.
- Άλλες παρεμβάσεις, με κριτήριο τη βιωσιμότητα, που τείνουν να αυξήσουν τα συνολικά έσοδα των επιχειρήσεων και του δημοσίου, χωρίς να δημιουργούν κοινωνικά προβλήματα.
Η αγορά των Καζίνων συμβάλλει μόνο κατά 6% στα συνολικά δημοσιονομικά έσοδα από την αγορά των τυχερών παιγνίων, αλλά απασχολεί έναν σημαντικό αριθμό προσωπικού (4.000 άτομα). Η αγορά των τυχερών παιγνίων, είναι εξαιρετικά δυναμική, συμβάλλει στα δημοσιονομικά έσοδα με ποσό άνω του 1 δις € το έτος και λειτουργεί ομαλά και θεσμικά.
Η αγορά των καζίνων που προαναφέρθηκε, αποτελεί ένα πολύ μικρό τμήμα της, αλλά η «προβληματικότητά» της επιδρά αρνητικά για όλη την αγορά και απασχολεί δυσανάλογα τις υπηρεσίες της ΕΕΕΠ. Επιπλέον, με δεδομένο ότι αποτελεί βασικό στρατηγικό στόχο της ΕΕΕΠ, ο περιορισμός των παράνομων δικτύων τυχερών παιχνιδιών και η προβληματικότητα ή ακόμη χειρότερα το κλείσιμο μίας επιχείρησης του νόμιμου δικτύου, συμβάλλει στην ανάπτυξη των παράνομων δικτύων, επομένως επιβάλλεται να αντιμετωπιστούν το ταχύτερο τα ζητήματα εξυγίανσης των καζίνων.